Maj 2012

Fortnox startar verksamheten i Tyskland

maj 16, 2012

Genom det delägda dotterbolaget Fortnox GmbH startar Fortnox International AB den 16 maj verksamheten i Tyskland.

Fortnox GmbH har sitt säte i Hamburg. CEO är Oliver Bartl med en gedigen erfarenhet inom redovisningsbranschen som revisor.

Jan Älmeby, Fortnox Internationals VD, säger ”Vi har de senaste månaderna lagt ned ett intensivt arbete på att anpassa våra program till de tyska regelverken. Vi är mycket nöjda med resultatet och ser stora möjligheter att bli framgångsrika på tyska marknaden. Marknaden är stor och vi kommer in i rätt tid då intresset för webbaserade program har en kraftig medvind. Vår uppskattning är att marknaden är värd motsvarande 3 miljarder SEK år 2014 i det segment som vi kommer att bearbeta, nämligen mindre företag.”

Fortnox Internationals verksamhet bygger på svenska Fortnox framgångar med webbaserade program för små och medelstora företag. I slutet av 2010 bildades Fortnox International i syfte att axla utlandssatsningen för Fortnox webbaserade program.

Oliver Bartl, CEO, Fortnox GmbH, säger ”Det är glädjande att vi nu kommer igång på allvar. Jag har under flera månader kunnat delta i specifikationsarbetet och känner att våra produkter är konkurrenskraftiga på den tyska marknaden. Nu följer en spännande introduktion!”

Hasso Wien på MOM United AG har varit den som hjälpt till att etablera den tyska verksamheten och samarbetet med Fortnox International. MOM är tillsammans med Oliver Bartl även delägare i Fortnox GmbH. Hasso Wien säger ”MOMs affärsidé är att hjälpa svenska företag att hitta rätt samarbetspartners i Tyskland och säkerställa en framgångsrik etablering. Jag känner att vi i detta samarbete har lyckats mycket väl.”

Jan Älmeby, VD på Fortnox International AB (publ)
Tel: 0708­‐37 32 55
jan.almeby@fortnoxinternational.se

Oliver Bartl, CEO, Fortnox GmbH
Tel +49 (0) 40 60 94 60 270
oliver.bartl@fortnox.de

Om Fortnox International
Fortnox International AB är ett fristående bolag som har rättigheterna att anpassa och sälja Fortnox AB:s ledande webbaserade affärssystem till mindre företag i Finland, Storbritannien, Tyskland och Polen. Programutbudet omfattar bland annat redovisning, administration och säljstöd som nås via internet. Det svenska bolaget har 40 000 kunder med 90 000 användarlicenser. Fortnox International bildades 2010 av Jan Älmeby som även är grundare av Fortnox AB och SPCS (nuvarande Visma).