22 oktober 2024

Briox växer sin ARR med 23% och fokuserar på att öka sin kundstock

Tredje kvartalet i sammandrag:

• Antalet kunder ökade med 35 % och uppgår till 8 209 (6 063) st
  • ARR ökade med +23 % och uppgår nu till 21,1 (17,1) MSEK
  • Nettoomsättningen ökade med 6 % för Q3-24 och uppgick till 3 200 (3 020) tkr
  • EBITDA uppgick till -3 013 (-3 921) tkr
  • Rörelseresultatet uppgick till -5 987 (-6 402) tkr
  • Periodens resultat före skatt uppgick till -5 896 (-6 337) tkr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,09 (-0,11) kr
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var-4 567 (1 554) tkr

Väsentliga händelser under perioden

• Under kvartalet tillträdde Mikael Lindblom som VD för Briox.
  • Briox tecknade ett fördjupat samarbete med den Åländska byrån Nova Alandia
  • Briox lanserade ny app för mikroföretagare och stärkte sitt produkterbjudande

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Briox meddelade att man gått in på den Svenska marknaden

VD har ordet

Det har gått nästan 60 dagar sedan jag tog över som VD för Briox och mina första 60 dagar har varit minst sagt intensiva. De har präglats av många kundmöten, fördjupade relationer med vår fantastiska personal och att driva på vår fortsatta omställning mot att bli kassaflödespositiva. Under kvartalet fördjupade vi samarbetet med vår största partner Nova Alandia.

Under mina första dagar har vi etablerat ett nytt begrepp i organisationen, Briox 100. Detta projekt sjösattes i samband med en kick-off som vi höll precis vid kvartalsskiftet och står för 100 % engagemang från vår personal, 100 % nöjda kunder samt 100 000 kunder som kör Briox lösning. När vi nått detta mål är vi på första steget att skapa ett av Europas bästa SaaS bolag. Kick-offen var mycket bra och vi kände en otrolig energi från alla vilket bådar gott inför våra högt ställda mål. För att vara transparenta mot er aktieägare kommer vi med start detta kvartal ersätta den tidigare rapporteringen om antalet licenser och istället visa på vår tillväxt i antalet kunder.

Vi fortsätter ha tillväxt även om vi inte är nöjda med nuvarande nivå. Vi ökar våra återkommande intäkter (ARR) till 21,1 (17,1) MSEK vilket motsvarar en tillväxt på 23 %. Nettoomsättningen ökade till 3,2 (3,0) MSEK vilket motsvarar en tillväxt på 6 %. Vår omställning mot den partnerstrategi vi satte i början av året går enligt plan även om det ännu inte reflekterar sig i de finansiella siffrorna. Antalet kunder uppgick till 8 209 (6 063) vilket motsvarar en tillväxt om 35 %.

Efter kvartalets utgång släppte vi nyheten att Briox tar klivet in i Sverige. Att ta klivet in i Sverige känns riktigt spännande och naturligt med tanke på att majoriteten av vår personal sitter på vårt huvudkontor i Växjö. Vi har redan många intressanta dialoger med partners, vilket också delvis är anledningen till vi varför vi valt att gå in på den svenska marknaden ihop med de fina tillväxtmöjligheter som finns framför oss.

Under min korta tid som VD har vi även släppt vår nya app för soloprenörer. Appen kommer göra det mycket enklare för den enskilda företagaren att sköta sin ekonomi helt digitalt. Appen har släppts på vår målmarknad i Finland och har redan, efter bara några veckor, över hundra aktiva användare. Ett stort tack till alla medarbetare som gjort det möjligt att på cirka ett års tid, från idé till lansering, etablera appen på marknaden. Mottagandet från våra partners och kunder har varit mycket positiv.

Slutligen vill jag dedikera mina första ord som VD i Briox till dig som läsare och aktieägare, nya som gamla. Jag har de bästa kollegorna och jobbar i en bransch jag känner väl till. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla organisationen och affären samt bygga långsiktigt aktieägarvärde.

Mikael Lindblom
Briox AB (publ)